5/2015
Tradiční setkání TZÚS Praha s.p.
V Betlémské kapli se 26. 11. 2015 uskutečnilo Tradiční setkání Technického a zkušebního ústavu stavebního Praha, s. p., s významnými zákazníky a představiteli dalších partnerských organizací a institucí.
V úvodu slavnostního večera poděkoval ředitel TZÚS Praha, s.p., Ing. Alexander Šafařík-Pštrosz všem zákazníkům a partnerům za spolupráci v tomto roce a popřál mnoho úspěchů v roce příštím. Zpestřením úvodního slova byl zajímavý exkurz do historie Betlémské kaple.
Program pokračoval vystoupením houslového virtuosa Jaroslava Svěceného s programem „Slavné evropské housle 17. – 20. století“. J. Svěcený nejen krásně hrál, ale i velice poutavou formou seznámil účastníky setkání s historií a výrobou houslí. Z pozice znalce strunných nástrojů (má kulaté razítko) vysvětlil přítomným, že ne každý „certifikát“ označuje pravost výrobku. Slavnostní večer byl zakončen rautem, při kterém probíhaly přátelské debaty.
Informační modelování staveb Building Information Modeling (BIM)
Končící rok 2015 lze považovat za zlomový, nejen pro stavebnictví, ale pro celou ekonomiku České republiky. Dosavadní výsledky stavebnictví, i celého národního hospodářství zatím potvrzují pozitivní trend, který začal již na začátku roku a lze tedy předpokládat, že krize pomalu odeznívá. Pro stavebnictví bude nyní důležité, jak rychle budou reagovat investoři, a jak rychle bude stoupat jejich důvěra v další pozitivní vývoj ekonomiky. To by měl být první stupínek k dalšímu rozvoji stavebnictví.
Perspektivy TZÚS Praha, s.p., pro rok 2016
Základem zůstává kvalitní zajišťování zkoušek, posuzování a dohledů pro výrobce stavebních materiálů a výrobků a také pro investory a zhotovitele staveb jako jejich podpůrný servis, včetně funkce odborného orgánu pro instituce státní správy. Zkušební činnost bude převážně orientována na základní parametry produktů souvisejících s deklarací jejich vlastností a posuzováním shody.
Hřiště a umělé lezecké stěny
„Za Evropské hlavní město sportu pro rok 2016 byla vybrána Praha“
V rozsáhlé nabídce služeb Technického a zkušebního ústavu stavebního Praha, s.p., jsou i zkoušky a certifikace zařízení hřišť a ověřování a zkoušky umělých lezeckých stěn (dále ULS), včetně tzv. bouldrových stěn. Zkouškami jednotlivých částí zařízení především dětských hřišť i posuzováním hřišť jako celku se zabývá odštěpný závod TZÚS Praha, s.p., v Českých Budějovicích – Zkušební ústav lehkého průmyslu (ZÚLP, o.z.)
Struktura nové bytové výstavby v územích a obcích ČR
Tento text volně navazuje na článek „Kde se staví nové byty“ a zabývá se strukturou nové bytové výstavby z hlediska charakteru budov, a to opět se zaměřením na velmi podrobné územní členění, obce a jejich seskupení. K tomu dále přistupuje podrobnější informace o nově postavených budovách ve formě dřevostaveb, jejich kvantifikaci a územním rozmístění.
Struktura bytové výstavby podle charakteru budov za republiku a kraje je předmětem řady publikací o stavebnictví, proto jen velmi stručně jako rámcový úvod.
Český statistický úřad ve výkazu Stav 7-99 rozlišuje sedm základních typů bytů z hlediska charakteru budov: nové rodinné domy, nástavby, vestavby a přístavby k nim, nové bytové domy, nástavby, vestavby a přístavby k nim, byty v domech s pečovatelskou službou a v domovech-penziónech, byty postavené v nebytových úpravami nebytových prostorů.
MALMIX čerstvá maltová směs pro zdění
MALMIX čerstvá maltová směs pro zdění = osvědčené řešení
Klidně na „zelené louce“, bez přípojky vody i elektrické energie, a navíc mnohem rychleji, poroste vaše stavba s čerstvou maltovou směsí MALMIX® od skupiny Českomoravský beton. Čerstvou maltu připravenou k okamžitému zdění doveze autodomíchávač až na stavbu, již v požadované konzistenci a kvalitě. Nemusíte zajišťovat nákup materiálů ani technická zařízení, jako je třeba míchačka na stavbě.
Není tomu tak dlouho, kdy se v nabídkách výrobců stavebních hmot objevily nové produkty pro spojování cihel, tvárnic a jiných zdicích materiálů. Jedná se zejména o různé typy tenkovrstvých lepidel a lepicích pěn, jejichž funkcí je pevné spojení zdicích prvků, tedy nahrazení klasického zdění na maltu. Ač se zpočátku mohlo zdát, že běžným maltám odzvonilo, dnes se ukazuje, že klasické zdění je stále velmi oblíbené a na stavbách se tento způsob často používá.
Výroba čerstvé malty a postup zdění na stavbě:
1/ Výroba čerstvé maltové směsi pro zdění MALMIX probíhá na betonárně/maltárně podle přesně stanovených technologických postupů.
2/ Doprava a uložení čerstvé malty MALMIX z autodomíchávače do plastových kontejnerů – van. Je potřeba počítat s tím, že naplněný kontejner (200 l) váží přes 400 kg.
3/ Logistika na staveništi: přesun čerstvé malty MALMIX v plastových kontejnerech do místa zdění. Výhodou je, že na stavbě není třeba přípojky na zdroj tlakové vody a elektrického proudu.
4/ Manipulace s kontejnerem je možná pomocí jeřábu a další techniky nebo pomocí speciálního manipulačního vozíku, který je možné si společně s dodávkou MALMIXu zapůjčit.
5/ Čerstvá maltová směs MALMIX je na stavbě ihned připravená ke zdění. Odpadává zdlouhavá příprava malty na stavbě.
6/ Čerstvá malta umožňuje snadné a technologicky nenáročné zpracování. Zdění s maltou MALMIX je díky tomu pohodlné a rychlé.
7/ Čerstvá malta MALMIX má široké uplatnění. Je vhodná k použití ve venkovních i vnitřních stavebních částech s konstrukčními požadavky.
8/ Své uplatnění najde čerstvá maltová směs MALMIX při zdění z běžných zdících prvků ze savých materiálů – cihel, cihelných bloků, pěnosilikátových tvárnic či betonových bloků z lehčeného kameniva.
9/ Při zdění doporučujeme standardní postup definovaný výrobcem použitých nasákavých zdících prvků.
10/ Hotová zeď ve vnitřních prostorech hrubé stavby.
RAKO NEWS 2016 nová kolekce obkladů a dlažeb společnosti LASSELSBERGER, s.r.o.
Společnost Lasselsberger, s.r.o. přináší na náš trh novou kolekci, kterou tvoří celkem osm nových sérií MAJOLIKA – RAKO, TRINITY, COMO, ERA, FORM, PEBBLES, VIA a COLOR ONE, doplňující nabídku pro nejširší spetrum uživatelů.
MAJOLIKA
RAKO hand made… Majolika.
Majolika potěší příznivce tradičních materiálů i moderně naladěné zákazníky. Základní obkládačky s lehce taženým, jemně stěrkovaným reliéfem 20 x 60 cm jsou v nabídce ve třech barvách – bílá, světle šedá, světle béžová. S těmi harmonizují obkládačky, napodobující mozaiku 10 x 10 cm.
TRINITY
Sérii Trinity si užijí všichni ti, kteří se dovedou odvázat a nebojí se barev.
Bílá, červená, oranžová, tyrkysová a tmavě modrá, to jsou barvy obkládaček série Trinity. Uběhlo několik let a koupelny si po dlouhé odmlce o barevnost přímo říkají. Lesklé obkládačky intenzivních, signálních barev rozměru 20 x 40 cm zaujmou jednak barevností, ale i dekoracemi – mozaikou a listelou s metalickým povrchem. Provedení obkládaček vychází z použití nejnovějších materiálů, aplikovaných digitální technologií.
COMO
Kámen a keramický obklad. Kombinace, která dala život nové moderní a zároveň starodávné kráse.
Série Como ideálně spojí do jednoho celku podlahy, koupelnu i kuchyni v celém bytě. Jasná barevná kombinace bílé, béžové a hnědočerné matné slinuté glazované dlaždice, spolu s výrazným reliéfem přírodního kamene (V4 – výrobky s odchylkami barvy i reliéfu) poskytnou skvělý základ modernímu i klasickému interiéru.
Sdružení dovozců stavebních strojů oslavilo 15 let existence
V barokním Šiškově mlýně ve Vanově na Jihlavsku proběhlo ve čtvrtek 15. října výroční zasedání Sdružení dovozců stavebních strojů, na kterém jeho předseda Ing. František Novotný vzdal hold jeho zakládajícím i současným členům.
Sdružení dovozců stavebních strojů (dále SDSS) bylo založeno 18. října 2000 sedmi zakládajícími členy, společnostmi Austro Diesel Bohemia, Brochier, Kuhn – Bohemia, Phoenix-Zeppelin, Staves, Terramet a Volvo Stavební stroje ČR. V průběhu celé doby existence se skladba členů měnila (sdružením prošlo celkem 27 firem), ovšem až na firmu Brochier jsou zakládající členové součástí SDSS dodnes.
Austro Baumaschinen navazuje na Austro Diesel Bohemia, Ascendum stavební stroje Czech na Volvo Stavební stroje ČR a Phoenix-Zeppelin se přejmenoval na Zeppelin CZ. V současnosti patří mezi členy také společnosti Agri CS, Agrotec, Bobcat CZ, Cime, Liebherr – Stavební stroje CZ, NET, Stavoplast KL a Tesas Top, díky čemuž dnes sdružení čítá celkově 14 členů.
Ocenění International Truck of the Year 2016 pro nové Eurocargo
Porota, kterou tvořilo 25 evropských novinářů, zvolila nové Eurocargo za mezinárodní nákladní vozidlo roku 2016. Prestižní ocenění, už čtvrté pro Iveco za poslední 4 roky, potvrzuje úsilí značky Iveco v oblasti vývoje technologií a její zaměření na snižování nákladů na vlastnictví (TCO) a udržitelnou dopravu.
Toto čtvrté ocenění je přírůstkem k titulu „International Truck of the Year pro rok 2013“ udělené modelu Stralis, „International Van of the Year pro rok 2015“ pro Daily a „International Coach of the Year pro rok 2016“, který získal model Magelys.
Nové Eurocargo završuje vývoj modelové řady Iveco se zavedením významných inovací v oblasti motorů, bezpečnosti, komfortu, snižování nákladů a ohleduplnosti k životnímu prostředí.
Eurocargo je jediné nákladní vozidlo střední třídy odpovídající normě Euro VI, které splňuje emisní normy jen s jediným systémem na potlačování emisí, systémem Hi-SCR s pasivním filtrem pevných částic.
Společnost DAF představuje LF 2016 Edition
Rozsáhlý program inovací pro co nejnižší spotřebu
• Až o 5 % nižší spotřeba paliva díky optimalizaci motoru
• Nová 12stupňová automatizovaná převodovka AS Tronic
• Delší rozvory pro přepravu většího objemu nákladu
• Optimalizace aerodynamiky pro lepší obtékání vzduchu a snížení spotřeby paliva až o 4 %
• Unikátní ve své třídě: objem palivových nádrží až 1 240 l
• Sání vzduchu za kabinou pro větší flexibilitu při montáži nástaveb
• Příprava pro chladicí agregát u vozidel se 4,5litrovým čtyřválcem PACCAR PX-5
• Informace o tachografu a době jízdy na centrálním displeji přístrojového panelu
• Systémy LDWS, AEBS, FCW a ACC jako standardní výbava
• Sdružená zadní světla s LED technologií pro dlouhou životnost
Společnost DAF představuje celou řadu inovací oblíbené rozvážkové řady LF. Snížení nákladů na kilometr bylo dosaženo díky optimalizaci poháněcí soustavy, nové aerodynamické sadě a širšímu výběru rozvorů a palivových nádrží. Většina modelů LF 2016 Edition má ve standardní výbavě také nejnovější technologie pro komfort i bezpečnost, včetně systémů AEBS, FCW, ACC a LDWS.
Inovace zavedené v rámci modelu LF 2016 Edition zcela odpovídají filozofii programu DAF Transport Efficiency: snižování provozních nákladů a maximálnímu zisku z každého kilometru pro majitele. To se týká i nových sdružených zadních světel s LED technologií s mimořádně dlouhou životností, přípravy pro připojení chladicího agregátu Frigoblock pro 4,5l motor PACCAR PX-5 i displeje přístrojového panelu, který nově poskytuje informace z tachografu, o době řízení, pravidelném servisu a stavu nástavby.
Čelní kolový nakladač Cat® 988K v Mokré
V lomu Mokrá u Brna byl pokřtěn jeden z největších čelních kolových nakladačů u nás – Cat® 988K
Společnosti Českomoravský cement, a.s. jej dodala firma Zeppelin CZ s.r.o., výhradní prodejce těchto strojů do České republiky. Slavnostního křtu stroje v lomu Mokrá se zúčastnili mimo jiné představitelé vedení obou společností, zástupce firmy Caterpillar pro velké stroje v ČR i novináři z celé řady odborných médií. Nový nakladač bude v lomu zajišťovat nakládku rozvalu na pevné dampry.
Nakladač Cat 988K s provozní hmotností 51 tun a motorem o výkonu 432 kW vyniká nízkými provozními náklady na motohodinu, dlouhou životností a jak už je u Caterpillar zvykem, také precizním zpracováním každého detailu. K optimalizaci provozu je stroj vybaven moderními elektronickými systémy. Posádka stroje se může těšit na komfortní a dobře odhlučněnou kabinu, plusové body u posádek získává nakladač díky joystickovému ovládání, které výrazně usnadňuje manipulaci se strojem. V lomu Mokrá doplnil nakladač Cat 988K stávající flotilu výrobce Caterpillar, skládající se z pevného dampru Cat 775B a nakladačů Cat 990, 950H a 990H. Také tyto starší stroje (kromě modelu 950H) byly na akci vystaveny.