Mimořádný úspěch EUROVIA CS na České dopravní stavbě roku 2014
EUROVIA CS zaznamenala na předávání cen České dopravní stavby roku 2014 mimořádný úspěch. Zástupci společnosti si postupně odnesli celkem šest ocenění: dvakrát titul Stavba roku 2014, Cenu Ministerstva dopravy, Cenu veřejnosti, Cenu čas. Stavebnictví, Cenu Ředitele služby Dopravní policie policejního prezídia ČR 2014. Slavnostní vyhlášení proběhlo 16. června večer v pražské Betlémské kapli.
„Tohoto výjimečného úspěchu si velice vážíme. Jsme rádi, že odborná porota, ale i veřejnost si všimla naší práce. Poděkování patří všem zaměstnancům společnosti, kteří se zasloužili o tato ocenění,“ sdělil Zdeněk Synáček, člen představenstva EUROVIA CS.
Stavba roku 2014 a cena Ministerstva dopravy
Obě ocenění získala výstavba I/35 Bílý Kostel – Hrádek nad Nisou, důležitá spojnice k hranici s Polskem a Německem, která trvala přes pět let. Silnice I/35 je prochází volným, nezastavěným územím převážně po zemědělských pozemcích s minimálním zásahem do lesních porostů. Je součástí souboru staveb zahrnující přeložku silnice I/35 v prostoru Bílý Kostel nad Nisou – Hrádek nad Nisou – státní hranice Česko/Polsko s pokračováním do Polské republiky a Spolkové republiky Německo k městu Zittau (Žitava). Úsek mezi Bílým Kostelem a Hrádkem nad Nisou je dlouhý více než 7600 metrů, jeho výstavba probíhala od května 2009 do června 2014.
Součástí stavby byla výstavba dvou mimoúrovňových křižovatek, přeložky a úpravy inženýrských sítí a vodohospodářských a elektro objektů a přeložka plynovodu. Na trase se nacházejí dvě mimoúrovňové křižovatky a jedenáct mostních objektů.
Stavba roku 2014
Druhý titul Stavba roku 2014 získal projekt Křižany – sanace velkého sesuvu na trati Liberec – Česká Lípapomocí vyztužené zemní konstrukce. Tento projekt realizovalo sdružení firem, kde EUROVIA CS byla jedním ze členů. Pracovníci na místě se museli vypořádat s náročnými podmínkami. V rámci projektu byly narovnány koleje, vybudováno bylo odvodnění podloží, přeložka významné kabelové trasy.
Cena veřejnosti
Projekt II/231 v Plzni, Plaská – Na Roudné – Chrástecká, 1. etapa zahrnoval několik dílčích částí. V místě byl vybudován zcela nový silniční most přes řeku Berounku. Před novým mostem byl vybudován násyp. Tyto práce si vyžádaly odstranění stávajících objektů bývalé ČOV a rozsáhlé přeložky inženýrských sítí. Původní historický most byl rekonstruován a využíván bude jako cyklostezka. V rámci projektu byla rovněž zrekonstruovaná část komunikace II/231. Práce realizovalo sdružené firem EUROVIA CS a SWIETELSKY pro Plzeňský kraj.
Cena časopisu Stavebnictví
Cenu získal projekt kolejového propojení letiště Leoše Janáčka s průmyslovou zónou Mošnov v Ostravě,který realizovala EUROVIA CS od září 2014 do listopadu 2014. Díky nové železniční trati mezi stanicemi Sedlnice a Letiště Leoše Janáčka došlo k propojení letiště s průmyslovou zónou veřejnou železniční dopravou. Celková délka nového traťového úseku je 2, 9 km. V části úseku je trať částečně zahloubena pod okolním terénem. Největší zahloubení cca 2,7 m je v prostoru, kde je vybudován silniční nadjezd. Dále trať pokračuje v souběhu s místní komunikací a končí v zastřešeném objektu přestupního terminálu, kde je zřízeno ostrovní nástupiště o délce 170 m. Terminál je zastřešený s prosklenými fasádami. Přestupní terminál je propojen s odbavovací letištní halou přístupovým objektem (zakrytá tunelová chodba) a lze do něj vejít také ze strany z místní komunikace. Před terminálem je postaveno nové parkoviště.
V místě křížení kolejového napojení se stávající komunikací byl vybudován silniční nadjezd nad tratí a k němu navazující opěrné stěny. Před nadjezdem je na pravé straně z důvodu zahloubení trati pod terén vybudována zárubní zeď. V místě křížení trati s Albrechtičským potokem vznikly železniční a silniční propustky. V rámci projektu vznikla rovněž nová obslužná komunikace a parkoviště pro objekty letiště. Realizovány byly přeložky všech inženýrských sítí dotčených stavbou. Součástí stavby bylo také zřízení trakčního vedení včetně trafostanic, rozvoden, sdělovacího a zabezpečovacího zařízení, jejichž ovládací prvky jsou umístěny v nově vybudovaném technologickém objektu.
Cena ředitele služby Dopravní policie policejního prezídia ČR 2014
Oceněný průtah I/44 Vlachov – Rájec na Šumpersku měří téměř 3 km. Komunikaci vybudovalo sdružení firem pod vedením EUROVIA CS pro ŘSD ČR.
Trasa vede v souběhu se stávající silnicí ve vzdálenosti 100–250 metrů, pouze u Zvole se více oddaluje. Překračuje údolí Slavoňovského potoka, potoka z Vlachova dolu, Vranovského potoka a Zvolského potoka a několik roklí s občasnou vodotečí. Finanční a stavební náročnost projektu ovlivnil 400 m dlouhý skalní zářez. V několika případech bylo nutné založit zemní těleso na svahových stupních, protože příčný sklon terénu dosahuje až 15 %. Při minimálních hodnotách podélného sklonu to znamená poměrně vysoké násypy a zářezy. Technologicky nejtěžší část stavby tvoří hřebíkovaná stěna postavená ve skalním úseku.
Součástí komunikace jsou i dvě gabionové stěny, celkem o délce 151m, a tři protihlukové zdi, které dají dohromady 692 metrů. Projekt zahrnuje i přeložky stávajících komunikací, čtyři mostní objekty, silniční kanalizace, odvodnění území, přeložky potoku a vodovodů, sdělovacích kabelů a plynovodů VTL, rekultivace a vegetační úpravy.
Pořadatelem soutěže Česká dopravní stavba roku 2014 je společnost TOP EXPO CZ. Soutěž vyhlašuje Ministerstvo dopravy České republiky společně se Státním fondem dopravní infrastruktury.